När ett barn tas om hand enligt LVU får både barnet och föräldrarna automatiskt en advokat. Det kostar inget. Advokaten kallas offentligt biträde.
Vad gör advokaten?
Advokaten ska:
-
Lyssna på dig
-
Förklara vad som händer i ärendet
-
Hjälpa dig att berätta din version
-
Vara med på möten och i domstol
-
Säga emot socialtjänsten om det behövs
-
Se till att dina rättigheter följs
Advokaten arbetar för din talan, inte för socialtjänsten.
Måste jag välja advokat själv?
Nej, men du har rätt att önska en advokat. Om du vill byta advokat kan du be domstolen om det.
När får man advokat?
Du får advokat vid:
-
Omedelbart omhändertagande
-
LVU-process i domstol
-
När socialtjänsten vill fortsätta LVU
Advokaten hjälper dig hela vägen.
Är allt hemligt?
Ja. Advokaten har tystnadsplikt. Det betyder att advokaten inte får berätta för andra vad du säger.
Sammanfattning
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Kostar advokaten pengar? | Nej |
| Vem bestämmer advokat? | Du kan önska – annars utser domstolen |
| Vem hjälper advokaten? | Dig och din sak i LVU-ärendet |
| Får advokaten berätta för andra? | Nej, tystnadsplikt |